Linia kolejowa Świnoujście Główne – Seebad Heringsdorf jest obiektem o długości 7,77 km, który służy do łączenia dwóch niezwykle urokliwych miejsc – Świnoujścia oraz Heringsdorfu. Obecnie, w funkcjonującym odcinku tej linii, Świnoujście Centrum – Seebad Heringsdorf, istnieje jednotorowa i niezelektryfikowana infrastruktura kolejowa.
Choć linia nie jest dostępna na całej swojej długości, jej obecny przebieg ma duże znaczenie lokalne, oferując turystom wygodny transport do jednego z popularnych nadmorskich kurortów.
Historia
Historia połączenia kolejowego między Świnoujściem a Heringsdorfem sięga znaczących wydarzeń z XIX wieku. 16 marca 1863 roku uruchomiono połączenie kolejowe łączące Berlin z Stralsundem. Ta nowa linia była wynikiem połączenia istniejącej w Angermünde od 1843 linii Berlin–Szczecin z nowo zbudowanym szlakiem Angermünde–Stralsund. Wzrastające zainteresowanie transportem kolejowym ze strony kupców na wyspie Uznam doprowadziło do tego, że 11 grudnia 1874 roku Berlino-Szczecińskie Towarzystwo Kolejowe uzyskało koncesję na budowę odnogi tej linii, biegnącej z Ducherow do Świnoujścia Głównego.
W dniu 15 maja 1876 roku nowy odcinek, prowadzący przez południową część wyspy, przekształcił się w imponujący szlak, który łączył Świnoujście Główne z miastem Usedom oraz Garz, pokonując Pianę mostem obrotowym w Karnin. Kolejnym krokiem było otwarcie przedłużenia trasy do Seebad Heringsdorf 1 lipca 1894 roku, a w 1911 roku linia została wydłużona do Wolgaster Fähre.
Jednak po zakończeniu II wojny światowej połączenie przestało istnieć. W latach 50. i 60. XX wieku zlikwidowano torowisko na odcinku Świnoujście Główne – Seebad Ahlbeck, podczas gdy przewozy wznowiono na pozostałym fragmentach linii, które znajdowały się w NRD. Z początkiem lat 80. XX wieku, z powodu problemów finansowych, rozważano zamknięcie reszty linii, jednak po zjednoczeniu Niemiec postanowiono tego nie realizować. W tym okresie zrodził się ruch na rzecz odbudowy kolei na wyspie Uznam, którego głównym inicjatorem był Rudolf Lange, były mieszkaniec Świnoujścia.
W kwietniu 1994 roku zainicjowano projekt utworzenia prywatnej spółki, zarządzającej resztkami linii kolejowych na wyspie Uznam. 21 grudnia tego samego roku powstała Usedomer Bäderbahn GmbH, czyli Uznamska Kolej Nadmorska. Dzięki detechnizacji trudności i wzmożonym staraniom, już 7 czerwca 1997 roku udało się zrealizować odbudowę fragmentu trasy do granicy polsko-niemieckiej, gdzie usytuowano przystanek Ahlbeck Grenze.
W 1999 roku przedstawiono plany dotyczące przedłużenia linii do centrum Świnoujścia. W obliczu zbliżającego się przystąpienia Polski do strefy Schengen, rozpoczęto budowę nowej stacji pod nazwą Świnoujście Centrum, usytuowanej około 300 m na zachód od zlikwidowanej w latach 40. stacji Świnoujście Nieradków (niem. Swinemünde Bad). Stacja ta została otwarta dla ruchu pasażerskiego 20 września 2008 roku.
Przewozy kolejowe
Obsługą przewozów pasażerskich na trasie między Świnoujściem a Seebad Heringsdorf zajmuje się Uznamska Kolej Nadmorska sp. z o.o. (UBB). Codziennie realizuje ona 22 par pociągów na odcinku Świnoujście Centrum – Seebad Heringsdorf.
W okresie letnim, od maja do września, liczba ta wzrasta do 39 par pociągów dziennie, które kierują się nie tylko do Seebad Heringsdorf, ale również do takich miejscowości jak Wolgast, Züssow oraz Stralsund.
Dodatkowo, w sezonie kursuje także pociąg dalekobieżny do Berlina, co rozszerza ofertę przewozową dla pasażerów.
Czas jazdy
Na podstawie dostępnych informacji z rozkładu jazdy na lata 2007/2008, czas podróży między stacją Świnoujście Centrum a stacją Seebad Heringsdorf to zaledwie 10 minut.
Stacje
Linia kolejowa Świnoujście Główne – Seebad Heringsdorf rozpoczyna się w Świnoujściu Głównym, które przed wybuchem drugiej wojny światowej było istotnym węzłem kolejowym. Z tego miejsca odchodziły kierunki do Ducherow, a dalej do takich miast jak Berlin i Szczecin. Istniała także linia, która prowadziła do Świnoujścia Portu na wyspie Uznam oraz kolejowa przeprawa promowa do przystanku Świnoujście Port na wyspie Wolin, gdzie można było przesiąść się do pociągów kierujących się do Szczecina. Należy zaznaczyć, że obecnie ta linia już nie funkcjonuje.
Świnoujście Nieradków było stacją, z której korzystali przeważnie turyści przyjeżdżający na wypoczynek do Świnoujścia, lecz jednak w obecną chwilę również ta stacja nie istnieje.
Obecną końcową stacją linii z Seebad Heringsdorf jest Świnoujście Centrum, która została otwarta 20 września 2008 roku. Jest to jedyna stacja położona po stronie uznamskiej w miasteczku.
Seebad Ahlbeck stanowi główną stację w miejscowości o tej samej nazwie, natomiast Seebad Heringsdorf jest kluczowym punktem kolejowym w miejscowości Heringsdorf, gdzie mieści się centrum odpowiedzialne za sterowanie ruchem na liniach UBB.
Pozostałe obiekty w kategorii "Obiekty związane z transportem i komunikacją":
RTON Chrobrego | Most Piastowski w Świnoujściu | Tunel pod ŚwinąOceń: Linia kolejowa Świnoujście Główne – Seebad Heringsdorf