Morska Stocznia Remontowa w Świnoujściu, która znajduje się na Warszowie, jest kluczowym obiektem przemysłowym w regionie.
Usytuowana w przemysłowej dzielnicy Świnoujścia, na malowniczej wyspie Wolin, stocznia ta odgrywa istotną rolę w lokalnym rozwoju gospodarczym.
Warto zaznaczyć, że Warszowie to nie tylko miejsce z bogatą historią stoczniową, ale również obszar o dużym potencjale rozwojowym.
Historia
Historia Morskiej Stoczni Remontowej w Świnoujściu sięga lat 70. XX wieku, kiedy to na miejscu byłej stoczni Ernst Burmester Schiffswerft, która w okresie III Rzeszy zajmowała się budową kutrów rybackich przystosowanych do ewentualnego wykorzystania wojskowego, rozpoczęto nowe przedsięwzięcia. Warto zaznaczyć, że pierwotna stocznia została zniszczona, najprawdopodobniej wspólnie z całą okoliczną dzielnicą przemysłową, podczas bombardowania przez amerykańskie siły lotnicze w marcu 1945 roku.
Na początku XXI wieku sytuacja stoczni wyglądała obiecująco – na przełomie pierwszej dekady zatrudniała ona 450 pracowników. Niemniej jednak, w 2013 roku liczba ta spadła do 365 osób, co mogło wskazywać na trudności ekonomiczne i zmieniające się potrzeby rynku.
Warto podkreślić, że w 2012 roku większość przychodów stoczni zaczęła pochodzić z produkcji konstrukcji offshore, związanych z eksploatacją dna morskiego. Był to istotny kierunek działalności, który stocznia rozpoczęła realizować piętnaście lat wcześniej, w miarę jak rynek ulegał dynamicznym zmianom.
Rok 2013 był przełomowy, ponieważ stocznia została połączona z Szczecińską Stocznią Remontową „Gryfia”, tworząc nową jednostkę prawną, znaną jako Morska Stocznia Remontowa Gryfia S.A.. W wyniku tego połączenia, w 2015 roku sprzedano 2/3 nieruchomości postoczniowych, które znajdowały się w Świnoujściu.
Końcem grudnia 2020 roku stocznia w Świnoujściu zaprzestała działalności stoczniowej, co oznaczało koniec pewnej ery w historii tego zakładu. W 2021 roku obszar dawnej stoczni został sprzedany norweskiemu właścicielowi Euroterminala, co dodatkowo podkreśliło zmiany zachodzące w tym regionie. Zwieńczeniem procesu były zburzone we wrześniu 2023 roku ostatnie budynki stoczniowe, które stanowiły symbol miejsca bogatego w tradycję i historię przemysłową.
Przypisy
- l, Historyczna hala Morskiej Stoczni Remontowej zrównana z ziemią [online], www.iswinoujscie.pl [dostęp 07.09.2023 r.] (pol.).
- Piotr Jasina, Szczecin: Jest Morska Stocznia Remontowa Gryfia, Serwis Głosu Pomorza strefabiznesu.gp24.pl, 01.10.2013 r. [dostęp 03.02.2015 r.]
- Świnoujska stocznia remontowa specjalizuje się w usługach offshore [online], Onet.pl, 10.05.2013 r. [dostęp 03.02.2015 r.]
- Stocznie remontowe Pomorza Zachodniego. Rozpoczęcie prac nad połączeniem SSR „Gryfia” S.A. i MSR S.A. w Świnoujściu [online], GospodarkaMorska.pl, 27.03.2013 r. [dostęp 03.02.2015 r.]
- Sławomir Orlik, Stocznia Gryfia sprzedała swoje tereny, Radio Szczecin, 31.01.2015 r. [dostęp 03.02.2015 r.]
- Józef Pluciński, Osiedla wymazane z mapy 3, iswinoujście.pl 27.02.2012 r. [dostęp 03.02.2015 r.]
- Krzysztof K. Wojnicki, Amerykańskie bombowce nad Pomorzem [online], Koszalin7.pl, 03.03.2012 r. [dostęp 03.02.2015 r.]
- Przemysław Federowicz, Baza Kriegsmarine W Świnoujściu 1935 – 1945, Okręty Wojenne, Nr 2/2003 (58) [dostęp 03.02.2015 r.]
- www.swinoujscie.com [dostęp 03.02.2015 r.]
Pozostałe obiekty w kategorii "Architektura wodna":
Falochrony w Świnoujściu | Latarnia Morska Świnoujście | Stawa Młyny | Wicko Wielkie | Krzecki ZalewOceń: Morska Stocznia Remontowa w Świnoujściu