Kanał Piastowski to imponujące dzieło inżynieryjne, które rozciąga się na długość 8 km oraz osiąga głębokość 12,5 metrów. Stanowi on integralną część toru wodnego Świnoujście–Szczecin, a jego przebieg łączy południową część Świnoujścia z Zalewem Szczecińskim oraz rzeką Świną.
Ciekawostką jest, że kanał charakteryzuje się znacznym nachyleniem zboczy, co wyróżnia go na tle innych akwenów. W efekcie, wzdłuż brzegów Kanału Piastowskiego występuje ograniczona roślinność brzegowa, co stanowi interesujący element krajobrazowy w obrębie tego miejsca. Warto zwrócić uwagę na Świnę, której różnorodność ekosystemów staje w kontrze do specyfiki Kanału Piastowskiego.
Historia
„Kanał został wykopany w południowo-wschodniej części wyspy Uznam w latach 1874–1880, a jego głównym celem było_ułatwienie żeglugi pomiędzy Szczecinem a Morzem Bałtyckim. Po zakończeniu prac, powstała wyspa Karsibór, która wcześniej była jedynie półwyspem wyspy Uznam.
Przed 1945 rokiem, kanał był znany pod niemiecką nazwą Kaiserfahrt, co dosłownie oznacza „Cesarski Przejazd”. W 1949 roku, przyjęto oficjalnie polską nazwę, która brzmi Kanał Piastowski.
Falochrony
Falochrony bramy torowej Kanału Piastowskiego usytuowane są w południowej części wyspy Karsibór, po obu stronach tego ważnego cieku wodnego. Ich wschodnia konstrukcja ma długość 430 m, natomiast zachodnia osiąga 550 m. Obie budowle zastąpiły starsze, zniszczone falochrony, które pamiętają początki XX wieku. W 2015 roku Urząd Morski w Szczecinie zakończył kompleksową modernizację umocnień brzegowych Kanału Piastowskiego, co przyczyniło się do poprawy bezpieczeństwa i funkcjonalności tej ważnej infrastruktury wodnej.
Przypisy
- PROGRAM FUNKCJONALNO – UŻYTKOWY dla inwestycji pod nazwą „Modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin do głębokości 12,5 m” [online], Urząd Morski w Szczecinie, 12.2017 r. [dostęp 09.09.2023 r.]
- Rozporządzenie Ministra Administracji Publicznej z dnia 11 lutego 1949 r. o przywróceniu i ustaleniu nazw miejscowości (M.P. z 1949 r. nr 17, poz. 225, s. 6)
- Arkusz 2151 Kaseburg. W: Topografische Karten (Meßtischblätter) 1:25 000. Reichsamt für Landesaufnahme, 1932 r.
Pozostałe obiekty w kategorii "Rzeki i kanały wodne":
Byczy Rów | Gęsia (dopływ Starej Świny) | Świna | Stara Głębia | Tor wodny Świnoujście–Szczecin | Stara Świna | Kanał Mieliński | Kacza (dopływ Starej Świny)Oceń: Kanał Piastowski