Terminal Promowy Świnoujście


Terminal Promowy Świnoujście Sp. z o.o. to kluczowy obiekt w polskiej infrastrukturze transportowej, znajdujący się nad Morzem Bałtyckim. Usytuowany w wschodniej części portu morskiego Świnoujście, w obrębie wyspy Wolin, w dzielnicy Warszów, stanowi jeden z czterech terminali promowych w Polsce. Pozostałe trzy terminale można odnaleźć w takich miejscowościach jak:

Dzięki swojemu położeniu, Terminal Promowy w Świnoujściu odgrywa ważną rolę w transporcie morskim w regionie, łącząc Polskę z innymi krajami nadbałtyckimi.

Historia

Historia połączeń promowych ze Świnoujścia sięga powojennych lat. W dniu 20 lutego 1948 roku uruchomiono pierwsze połączenie promowe, które łączyło przystań Odra Port przy stacji o ówcześnie tej samej nazwie z Trelleborgiem. Obsługiwane było przez trzy statki pasażerskie bandery szwedzkiej, w tym SS Starke, który jako pierwszy inauguruje te przewozy, a także SS Drottning Victoria i SS Konung Gustav V. Te jednostki, przystosowane do transportu wagonów kolejowych, należały do Statens Järnvägar (SJ) – szwedzkich kolei państwowych.

Od listopada 1945 roku, SS Drottning Victoria i SS Konung Gustav V wykonywały rejsy między Trelleborgiem a Gdańskiem, a następnie w latach 1946-1948 korzystano z ich usług na trasie Trelleborg – Gdynia, zanim zostały przeniesione do Świnoujścia. Równocześnie promy te obsługiwały przewozy pasażerskie, na przykład Balt-Orient-Express, który od 1948 roku kursował między Sztokholmem a Belgradem, a od początku lat 50. do Sofii, przewożąc wagony bezpośrednie w relacji Trelleborg – Praga. Do 1954 roku, aż do likwidacji linii, pływały również takie jednostki jak polski prom SS Kopernik oraz szwedzka Vasa.

Restauracja żeglugi promowej miała miejsce w 1964 roku, kiedy to połączono Świnoujście z Rønne i Ystad, z obsługą krótkoterminową przez duński prom MF Jens Kofoed. Wkrótce po tym, do linii dołączył MF Gryf (wcześniej znany jako Hansa Express, Finndana), zakupiony przez PŻM.

1 kwietnia 1977 roku terminal w Świnoujściu został przekazany przez Zarząd Portów Szczecin-Świnoujście Polskiej Żegludze Bałtyckiej, nowo utworzonej firmie, która już od 8 marca 1977 roku świadczyła usługi przewozowe w tym porcie. W tamtym czasie jednostka funkcjonowała jako Baza Promów Morskich PŻB. Zaledwie pół roku później, 16 czerwca, ruszyła kolejna linia do Kopenhagi. W następnych latach pojawiały się również połączenia do Felixstowe (1978) i Travemünde (na przełomie 1982/1983).

W latach 1995-2000 realizowano kursy na trasie Świnoujście – Malmö, a na przełomie lat 2002/2003 oferta linii kopenhaskiej wzbogaciła się o trasę Świnoujście – Ystad – Kopenhaga. Po 31 października 2010 roku zakończono bezpośrednie połączenie do Kopenhagi, a także sezonową usługę na Bornholm, która teraz dostępna jest dzięki taryfie Unity Line na trasie Świnoujście – Ystad z możliwością przesiadki na katamaranach HSC Leonora Christina lub HSC Villum Clausen (dostępny w sezonie letnim).

W dniu 9 czerwca 1994 roku zakończono budowę nowoczesnego Dworca Morskiego. PŻB była właścicielem terminalu aż do 2001 roku, gdy 1 sierpnia 2001 roku terminal stał się niezależnym przedsiębiorstwem prowadzonym przez spółkę Polskie Terminale z siedzibą w Szczecinie, w której 100% udziałów posiada Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

W 2015 roku terminal przeszedł rozbudowę, dodając nowe nabrzeże, co umożliwiło obsługę statków o długości do 220 metrów.

Połączenia

Terminal w Świnoujściu odgrywa kluczową rolę w transporcie promowym, oferując regularne połączenia z dwoma szwedzkimi portami – Trelleborgiem i Ystad. Działalność ta trwa już od wielu lat, co czyni terminal znaczącym elementem infrastruktury transportowej w regionie.

LiniaOperatorCzas
podróży
Jednostki
Świnoujście ↔ Trelleborg
(od 5 lutego 2007)
TT-Line
Unity Line
7 godzinMF Nils Dacke
MF Galileusz
MF Gryf
MF Wolin
Świnoujście ↔ Ystad
(od 1964)
Polferries
Unity Line
7 godzinMF Mazovia
MF Baltivia
MF Cracovia
MF Jan Śniadecki
MF Kopernik
MF Polonia
MF Skania

Do terminalu prowadzi droga krajowa nr 3, która jest częścią międzynarodowej trasy E65. To istotne połączenie umożliwia dostęp zarówno transportowi drogowemu, jak i kolejowemu, co znacznie ułatwia podróżowanie do i z terminalu.

Oprócz połączeń lądowych, terminal jest także zintegrowany z systemem transportowym kraju poprzez tor wodny Świnoujście–Szczecin, co zapewnia wodne połączenia ze Szczecinem oraz innymi miejscami w Polsce.

Funkcjonując jako morskie przejście graniczne Świnoujście, terminal stanowi ważny węzeł komunikacyjny, łączący Skandynawię z centralną i południową Europą. W przeszłości oferował także połączenia z zapleczem Europy zachodniej, co podkreśla jego strategiczne znaczenie w regionie. Terminal nie tylko ułatwia transport towarów, ale również staje się punktem, z którego wiele osób rozpoczyna swoją podróż za granicę.

Wyposażenie terminalu

Terminal Promowy w Świnoujściu posiada zróżnicowane wyposażenie, które jest kluczowe dla efektywności obsługi pasażerów oraz ładunków. W przygotowanym poniżej zestawieniu uwzględniono szczegółowe informacje na temat dostępnych nabrzeży w terminalu.

Nazwa nabrzeżaDługośćGłębokośćPasażerowieSamochody osoboweSamochody ciężaroweWagony kolejowe
Nabrzeże 1242 m13 m
Nabrzeże 2193 m11 m
Nabrzeże 3194 m9,5 m
Nabrzeże 4184 m9,5 m
Nabrzeże 5196 m9,5 m
Nabrzeże 6154 m9,5 m

Każde z nabrzeży jest przystosowane do obsługi różnych typów transportu, co czyni terminal multifunkcjonalnym miejscem zarówno dla podróżnych, jak i dla transportu towarowego.

Przeładunki w 2016

W 2016 roku terminal promowy w Świnoujściu odnotował znaczące wyniki w zakresie obsługi pasażerów i ładunków. W ciągu roku przez terminal przewinęło się aż 1 041 347 pasażerów, co świadczy o dużym zainteresowaniu tym węzłem komunikacyjnym.

Oprócz osób, terminal obsłużył także 259 896 samochodów osobowych, co podkreśla jego rolę w transporcie indywidualnym. Wzrost ilości przewożonych samochodów ciężarowych wyniósł 406 318, z poziomem operacyjnym, który zaspokaja potrzeby transportu towarowego.

Co więcej, terminal zarejestrował przewóz 9 145 wagonów kolejowych, co znacząco wpłynęło na całościowy bilans przewozów. Łączna masa ładunków netto wyniosła 9 145 ton, co dowodzi efektywności działalności terminalu w zakresie przeładunków towarowych.

Możliwości przeładunkowe

Terminal Promowy w Świnoujściu dysponuje imponującymi możliwościami przeładunkowymi, które umożliwiają sprawne obsługiwanie dużej liczby pasażerów oraz różnych typów pojazdów.

W skali dziennej terminal jest w stanie przyjąć:

  • 10 000 pasażerów,
  • 3000 samochodów osobowych,
  • 3000 samochodów ciężarowych,
  • 500 wagonów kolejowych,
  • 35 000 ton ładunków.

Natomiast w ujęciu rocznym, liczby te przybierają jeszcze większe rozmiary, z kolejnością:

  • 2-3 miliony pasażerów,
  • 0,5-0,8 miliona samochodów osobowych,
  • 0,5-0,8 miliona samochodów ciężarowych,
  • 100 000 wagonów kolejowych,
  • 9 000 000 ton ładunków.

Dzięki takim osiągom, terminal pełni kluczową rolę w regionalnym transporcie morskim i lądowym.

Przypisy

  1. a b Wyborcza.pl [online], wyborcza.biz [dostęp 16.01.2018 r.]
  2. Terminal Promowy Świnoujście - Przeładunki [online], www.sft.pl [dostęp 16.01.2018 r.] (pol.).
  3. money.pl: Po 33 latach znikają promy do Kopenhagi. [dostęp 03.11.2010 r.]
  4. Odległości w km od Warszawy do stolic państw europejskich, [w:] Samochodowy atlas Polski 1:500 000, wyd. V, Warszawa: Państwowe Przedsiębiorstwo Wydawnictw Kartograficznych, 1979.
  5. Samochodowy atlas Polski 1:500 000. Wyd. IX. Warszawa: Państwowe Przedsiębiorstwo Wydawnictw Kartograficznych, 1985.
  6. dane ze strony TPŚ
  7. Nabrzeże nr 6 należy do Marynarki Wojennej, z możliwością wykorzystania go do cywilnej eksploatacji, co wykorzystuje operator Polferries stając tam w każdą sobotę promem MF Baltivia.
  8. trains-worldexpresses.com

Oceń: Terminal Promowy Świnoujście

Średnia ocena:4.76 Liczba ocen:25