Terminal Promowy Świnoujście Sp. z o.o. to kluczowy obiekt w polskiej infrastrukturze transportowej, znajdujący się nad Morzem Bałtyckim. Usytuowany w wschodniej części portu morskiego Świnoujście, w obrębie wyspy Wolin, w dzielnicy Warszów, stanowi jeden z czterech terminali promowych w Polsce. Pozostałe trzy terminale można odnaleźć w takich miejscowościach jak:
- Gdynia – Stena Line Terminal Gdynia,
- Gdańsk – Baza Promowa PŻB,
- Terminal Promowy Westerplatte.
Dzięki swojemu położeniu, Terminal Promowy w Świnoujściu odgrywa ważną rolę w transporcie morskim w regionie, łącząc Polskę z innymi krajami nadbałtyckimi.
Historia
Historia połączeń promowych ze Świnoujścia sięga powojennych lat. W dniu 20 lutego 1948 roku uruchomiono pierwsze połączenie promowe, które łączyło przystań Odra Port przy stacji o ówcześnie tej samej nazwie z Trelleborgiem. Obsługiwane było przez trzy statki pasażerskie bandery szwedzkiej, w tym SS Starke, który jako pierwszy inauguruje te przewozy, a także SS Drottning Victoria i SS Konung Gustav V. Te jednostki, przystosowane do transportu wagonów kolejowych, należały do Statens Järnvägar (SJ) – szwedzkich kolei państwowych.
Od listopada 1945 roku, SS Drottning Victoria i SS Konung Gustav V wykonywały rejsy między Trelleborgiem a Gdańskiem, a następnie w latach 1946-1948 korzystano z ich usług na trasie Trelleborg – Gdynia, zanim zostały przeniesione do Świnoujścia. Równocześnie promy te obsługiwały przewozy pasażerskie, na przykład Balt-Orient-Express, który od 1948 roku kursował między Sztokholmem a Belgradem, a od początku lat 50. do Sofii, przewożąc wagony bezpośrednie w relacji Trelleborg – Praga. Do 1954 roku, aż do likwidacji linii, pływały również takie jednostki jak polski prom SS Kopernik oraz szwedzka Vasa.
Restauracja żeglugi promowej miała miejsce w 1964 roku, kiedy to połączono Świnoujście z Rønne i Ystad, z obsługą krótkoterminową przez duński prom MF Jens Kofoed. Wkrótce po tym, do linii dołączył MF Gryf (wcześniej znany jako Hansa Express, Finndana), zakupiony przez PŻM.
1 kwietnia 1977 roku terminal w Świnoujściu został przekazany przez Zarząd Portów Szczecin-Świnoujście Polskiej Żegludze Bałtyckiej, nowo utworzonej firmie, która już od 8 marca 1977 roku świadczyła usługi przewozowe w tym porcie. W tamtym czasie jednostka funkcjonowała jako Baza Promów Morskich PŻB. Zaledwie pół roku później, 16 czerwca, ruszyła kolejna linia do Kopenhagi. W następnych latach pojawiały się również połączenia do Felixstowe (1978) i Travemünde (na przełomie 1982/1983).
W latach 1995-2000 realizowano kursy na trasie Świnoujście – Malmö, a na przełomie lat 2002/2003 oferta linii kopenhaskiej wzbogaciła się o trasę Świnoujście – Ystad – Kopenhaga. Po 31 października 2010 roku zakończono bezpośrednie połączenie do Kopenhagi, a także sezonową usługę na Bornholm, która teraz dostępna jest dzięki taryfie Unity Line na trasie Świnoujście – Ystad z możliwością przesiadki na katamaranach HSC Leonora Christina lub HSC Villum Clausen (dostępny w sezonie letnim).
W dniu 9 czerwca 1994 roku zakończono budowę nowoczesnego Dworca Morskiego. PŻB była właścicielem terminalu aż do 2001 roku, gdy 1 sierpnia 2001 roku terminal stał się niezależnym przedsiębiorstwem prowadzonym przez spółkę Polskie Terminale z siedzibą w Szczecinie, w której 100% udziałów posiada Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.
W 2015 roku terminal przeszedł rozbudowę, dodając nowe nabrzeże, co umożliwiło obsługę statków o długości do 220 metrów.
Połączenia
Terminal w Świnoujściu odgrywa kluczową rolę w transporcie promowym, oferując regularne połączenia z dwoma szwedzkimi portami – Trelleborgiem i Ystad. Działalność ta trwa już od wielu lat, co czyni terminal znaczącym elementem infrastruktury transportowej w regionie.
Linia | Operator | Czas podróży | Jednostki |
---|---|---|---|
Świnoujście ↔ Trelleborg (od 5 lutego 2007) | TT-Line Unity Line | 7 godzin | MF Nils Dacke MF Galileusz MF Gryf MF Wolin |
Świnoujście ↔ Ystad (od 1964) | Polferries Unity Line | 7 godzin | MF Mazovia MF Baltivia MF Cracovia MF Jan Śniadecki MF Kopernik MF Polonia MF Skania |
Do terminalu prowadzi droga krajowa nr 3, która jest częścią międzynarodowej trasy E65. To istotne połączenie umożliwia dostęp zarówno transportowi drogowemu, jak i kolejowemu, co znacznie ułatwia podróżowanie do i z terminalu.
Oprócz połączeń lądowych, terminal jest także zintegrowany z systemem transportowym kraju poprzez tor wodny Świnoujście–Szczecin, co zapewnia wodne połączenia ze Szczecinem oraz innymi miejscami w Polsce.
Funkcjonując jako morskie przejście graniczne Świnoujście, terminal stanowi ważny węzeł komunikacyjny, łączący Skandynawię z centralną i południową Europą. W przeszłości oferował także połączenia z zapleczem Europy zachodniej, co podkreśla jego strategiczne znaczenie w regionie. Terminal nie tylko ułatwia transport towarów, ale również staje się punktem, z którego wiele osób rozpoczyna swoją podróż za granicę.
Wyposażenie terminalu
Terminal Promowy w Świnoujściu posiada zróżnicowane wyposażenie, które jest kluczowe dla efektywności obsługi pasażerów oraz ładunków. W przygotowanym poniżej zestawieniu uwzględniono szczegółowe informacje na temat dostępnych nabrzeży w terminalu.
Nazwa nabrzeża | Długość | Głębokość | Pasażerowie | Samochody osobowe | Samochody ciężarowe | Wagony kolejowe |
---|---|---|---|---|---|---|
Nabrzeże 1 | 242 m | 13 m | – | – | – | – |
Nabrzeże 2 | 193 m | 11 m | – | – | – | – |
Nabrzeże 3 | 194 m | 9,5 m | – | – | – | – |
Nabrzeże 4 | 184 m | 9,5 m | – | – | – | – |
Nabrzeże 5 | 196 m | 9,5 m | – | – | – | – |
Nabrzeże 6 | 154 m | 9,5 m | – | – | – | – |
Każde z nabrzeży jest przystosowane do obsługi różnych typów transportu, co czyni terminal multifunkcjonalnym miejscem zarówno dla podróżnych, jak i dla transportu towarowego.
Przeładunki w 2016
W 2016 roku terminal promowy w Świnoujściu odnotował znaczące wyniki w zakresie obsługi pasażerów i ładunków. W ciągu roku przez terminal przewinęło się aż 1 041 347 pasażerów, co świadczy o dużym zainteresowaniu tym węzłem komunikacyjnym.
Oprócz osób, terminal obsłużył także 259 896 samochodów osobowych, co podkreśla jego rolę w transporcie indywidualnym. Wzrost ilości przewożonych samochodów ciężarowych wyniósł 406 318, z poziomem operacyjnym, który zaspokaja potrzeby transportu towarowego.
Co więcej, terminal zarejestrował przewóz 9 145 wagonów kolejowych, co znacząco wpłynęło na całościowy bilans przewozów. Łączna masa ładunków netto wyniosła 9 145 ton, co dowodzi efektywności działalności terminalu w zakresie przeładunków towarowych.
Możliwości przeładunkowe
Terminal Promowy w Świnoujściu dysponuje imponującymi możliwościami przeładunkowymi, które umożliwiają sprawne obsługiwanie dużej liczby pasażerów oraz różnych typów pojazdów.
W skali dziennej terminal jest w stanie przyjąć:
- 10 000 pasażerów,
- 3000 samochodów osobowych,
- 3000 samochodów ciężarowych,
- 500 wagonów kolejowych,
- 35 000 ton ładunków.
Natomiast w ujęciu rocznym, liczby te przybierają jeszcze większe rozmiary, z kolejnością:
- 2-3 miliony pasażerów,
- 0,5-0,8 miliona samochodów osobowych,
- 0,5-0,8 miliona samochodów ciężarowych,
- 100 000 wagonów kolejowych,
- 9 000 000 ton ładunków.
Dzięki takim osiągom, terminal pełni kluczową rolę w regionalnym transporcie morskim i lądowym.
Przypisy
- a b Wyborcza.pl [online], wyborcza.biz [dostęp 16.01.2018 r.]
- Terminal Promowy Świnoujście - Przeładunki [online], www.sft.pl [dostęp 16.01.2018 r.] (pol.).
- money.pl: Po 33 latach znikają promy do Kopenhagi. [dostęp 03.11.2010 r.]
- Odległości w km od Warszawy do stolic państw europejskich, [w:] Samochodowy atlas Polski 1:500 000, wyd. V, Warszawa: Państwowe Przedsiębiorstwo Wydawnictw Kartograficznych, 1979.
- Samochodowy atlas Polski 1:500 000. Wyd. IX. Warszawa: Państwowe Przedsiębiorstwo Wydawnictw Kartograficznych, 1985.
- dane ze strony TPŚ
- Nabrzeże nr 6 należy do Marynarki Wojennej, z możliwością wykorzystania go do cywilnej eksploatacji, co wykorzystuje operator Polferries stając tam w każdą sobotę promem MF Baltivia.
- trains-worldexpresses.com
Pozostałe obiekty w kategorii "Porty":
Port morski Świnoujście | Port wojenny Świnoujście | Morskie przejście graniczne Świnoujście | OT Port Świnoujście | Port morski PrzytórOceń: Terminal Promowy Świnoujście