UWAGA! Dołącz do nowej grupy Świnoujście - Ogłoszenia | Sprzedam | Kupię | Zamienię | Praca

Port morski Świnoujście


Port morski Świnoujście to kluczowy ośrodek transportu morskiego w Polsce, zlokalizowany nad Zatoką Pomorską, w malowniczej okolicy na południowym wybrzeżu Morza Bałtyckiego. Jego strategiczne położenie obejmuje wyspy Uznam oraz Wolin, co czyni go niezwykle atrakcyjnym miejscem na mapie portów handlowych w regionie.

Port ten jest usytuowany nad cieśniną Świną, w obrębie Świnoujścia, a jego działalność jest nieodłącznie związana z rozwojem gospodarczym województwa zachodniopomorskiego. W jego obrębie znajdują się różnorodne obiekty, które wspierają zarówno transport morski, jak i turystykę.

Do kluczowych elementów portu Świnoujście należą:

  • nabrzeże przeładunkowe,
  • terminal LNG,
  • terminal pasażerski,
  • przystań jachtowa.

Każdy z tych obiektów odgrywa istotną rolę w funkcjonowaniu portu, jako że zapewnia nie tylko sprawny transport towarów, ale również stwarza możliwości dla turystycznego potencjału regionu.

Położenie

Port morski usytuowany jest w północnej części cieśniny Świny, która łączy się bezpośrednio z Zatoką Pomorską. Jego lokalizacja obejmuje wyspy Uznam oraz Wolin. Centralna część portu zajmuje teren miasta Świnoujście, rozciągając się zarówno na wschodnią, jak i zachodnią stronę. Dostęp do portu możliwy jest dzięki sztucznie pogłębianemu, północnemu torowi podejściowemu o długości 60 km oraz głębokości wynoszącej 14,3 m, który prowadzi przez Zatokę Pomorską. Na redzie znajdują się również kotwicowiska, które według polskiego prawa są częścią polskiego morza terytorialnego.

Warto zauważyć, że Niemcy traktują część toru podejściowego, która znajduje się dalej niż 12 mil morskich od linii najniższego stanu morza, jako swoją wyłączną strefę ekonomiczną. Konsekwencją różnic w interpretacji prawnej jest decyzja Polski z maja 2023 roku o budowie nowego wschodniego toru podejściowego. Będzie on miał głębokość techniczną 17 m oraz długość 70 km i będzie zlokalizowany na wodach, które nie są sprzeczne z prawem niemieckim, kierując się północno-wschodnim szlakiem.

Granice portu zostały ponownie ustalone w 2022 roku. Należy podkreślić, że obszar portu wojennego Świnoujście jest wyłączony z morskiego portu, w tym miejscu znajdują się Basen Węglowy oraz Basen Południowy. Porty w Świnoujściu oraz Szczecin stanowią najbliższe duże porty morskie dla Czech oraz wschodnich Niemiec, szczególnie dla Berlin, Brandenburgii i Meklemburgii.

Ich dogodne położenie sprawia, że te porty są częścią najkrótszej trasy łączącej Skandynawię z centralną oraz południową Europą, a także kluczowym elementem morskiego szlaku, który za pośrednictwem Bałtyku łączy Rosję i Finlandię z zachodnią częścią Europy.

Działalność

Port morski w Świnoujściu, zlokalizowany blisko granicy z Niemcami, jest kluczowym punktem na mapie transportu morskiego w Polsce. Jest on ściśle powiązany z portem w Szczecinie, co tworzy zintegrowany zespół portów, który znacząco obciążony jest działalnością handlową. Wspólny tor wodny, prowadzący przez Zalew Szczeciński, umożliwia dużym jednostkom morskimi dotarcie do Szczecina tylko poprzez Świnoujście.

Obydwa porty są zarządzane przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA, co zapewnia spójną strategię rozwoju i działania na rynku morskim. Port w Świnoujściu odgrywa istotną rolę w polskiej gospodarce morskiej, stanowiąc jeden z największych kompleksów portowych na Bałtyku.

W 2014 roku do Świnoujścia zawinęło aż 4983 statków, w tym jednostki białej floty, co świadczy o dużym zainteresowaniu tym miejscem. W porcie znajduje się wiele istotnych obiektów dla sektora transportu morskiego, takich jak terminal LNG, Terminal Promowy Świnoujście oraz Morska Stocznia Remontowa.

Na terenie portu funkcjonuje także OT Port Świnoujście, który znacząco przyczynia się do usprawnienia operacji portowych i zwiększenia efektywności. Ważnym elementem działalności portu są obecne tu służby, takie jak urząd odprawy celnej, sanepid oraz Graniczny Inspektorat Weterynarii w Świnoujściu, a także Morski Ratowniczy Ośrodek Koordynacyjny.

Rodzaje ładunkówObroty w tys. tonUdział [%]
Drobnica4960,653,43
Węgiel i koks2647,228,51
Rudy848,69,14
Ropa i produkty naftowe400,24,31
Zboża120,61,30
Drewno42,10,45
Inne ładunki masowe264,32,85
Łącznie (Σ)9283,6100

Warunki nawigacyjne

Port morski Świnoujście oferuje możliwość korzystania z jego infrastruktury przez jednostki pływające o maksymalnych wymiarach: długości do 270 m, szerokości 50 m oraz zanurzeniu do 13,50 m, z zastrzeżeniem pewnych warunków. Warto zaznaczyć, że kanał wejściowy do portu ma długość 32 mil morskich, a jego szerokość waha się od 180 do 200 m, z głębokością wynoszącą 14 m.

Pływy nie są zjawiskiem występującym w obrębie portu, lecz mogą zdarzać się wahania poziomu wody spowodowane nagłymi prądami, które w zależności od kierunku wiatru mogą osiągać prędkość do 1,5 węzła.

Warto również zwrócić uwagę na Mieliznę Zachodnią, która znajduje się przy wejściu do portu, na zachodnim falochronie. W okresie zimowym port przeważnie pozostaje wolny od lodu, chociaż zalodzenie basenów portowych oraz redy może mieć miejsce dopiero po dłuższych okresach silnych mrozów.

Statki planujące wejście do portu ze strony Zatoki Pomorskiej, w sytuacji gdy nie mogą minąć się z jednostkami opuszczającymi port, mają obowiązek ustąpić drogi tym jednostkom, chyba że VTS (Vessel Traffic Service) podejmie inne ustalenia. W przypadku nawigacji zbiornikowca LNG w rejonie redy lub portu, inne statki w obszarze VTS Świnoujście są zobowiązane dostosować swoje plany do ruchów tego zbiornikowca.

Warto również podkreślić, że jednostki korzystające z torów wodnych, kotwicowisk i obszarów portowych, które mają długość poniżej 20 m, w tym jednostki sportowe, muszą przestrzegać zasad ruchu jednostek o długości 20 m i większej. Ponadto, pożądane jest, aby jednostki poruszające się pod żaglami mogły korzystać z tych samych torów wodnych, jednak wyłącznie w ciągu dnia i przy widoczności większej niż 5 kabli (926 m).

Infrastruktura

Port morski zlokalizowany w Świnoujściu obejmuje obszar cieśniny Świna, który rozciąga się od ujścia aż do Basenu Barkowego w Karsiborze. Całkowita długość toru wodnego Świnoujście–Szczecin wynosi 10 kilometrów, obejmując tym samym tereny i akweny przyległe.

Bezpieczeństwo wejścia do portu zapewniają dwa falochrony: falochron centralny, który ma długość 1400 m oraz falochron zachodni o długości około 300 m. Warto zaznaczyć, że w 2006 roku długość nabrzeży portowych wynosiła 5634 m, z czego 5414 m nadawało się do użytku. Wydajność portu jest imponująca, ponieważ długość nabrzeży o głębokości powyżej 10,9 m, nadających się do eksploatacji, wynosiła 1413 m, natomiast całkowita długość nabrzeży przeładunkowych osiągała 4109 m.

Port ten wyróżnia się również dwiema obrotnicami portowymi. Obrotnica północna ma średnicę 370 m oraz głębokość 11,0 m, a znajduje się pomiędzy Basenem Trymerskim a Basenem Północnym. Z kolei obrotnica południowa, posiadająca średnicę 320 m i głębokość 11,4 m, umiejscowiona jest na środku cieśniny Świna, naprzeciwko basenu Bosmańskiego.

Przystań jachtowa

Basen Północny, osłonięty od otwartej wody, jest usytuowany w północno-wschodniej części centrum miasta na wyspie Uznam. Zarządzający mariną, Ośrodek Sportu i Rekreacji „Wyspiarz”, zapewnia miejsce dla około 300 jachtów. Te jednostki mogą mieć zanurzenie do 4,5 m oraz długość od 10 do 12 m, a istnieje także możliwość przyjęcia większych jednostek, o zanurzeniu do 6 m, na nabrzeżu zewnętrznym.marina funkcjonuje przez cały rok z opcją zimowania jachtów.

W przystani jachtowej dostępne jest pełne zaplecze sanitarne, w tym woda pitna, pralnia oraz suszarnia. Użytkownicy mariny mogą korzystać z energii elektrycznej, co znacząco podnosi komfort korzystania z tej infrastruktury. Na terenie przystani znajdują się także obiekt socjalno-sanitarny, tawerna oraz stacja benzynowa, co sprawia, że jest to miejsce przyjazne dla wszystkich miłośników żeglarstwa.

Przypisy

  1. Pierwszy krok do budowy głębokowodnego terminala w Świnoujściu - rp.pl [dostęp 25.04.2024 r.]
  2. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 18.10.2022 r. w sprawie granicy portu morskiego w Świnoujściu (Dz.U. z 2022 r. poz. 2392)
  3. Zarządzenie Nr 3 Dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie z dnia 04.05.2017 r. w sprawie zmiany Przepisów portowych (Dz. Urz. Woj. Zachodniopomorskiego z 2017 poz. 2099)
  4. Zawinięcia statków do portów Szczecin i Świnoujście w latach 2008-2014 (w szt). Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA. [dostęp 29.10.2017 r.]
  5. Lokalizacja. OT Port Świnoujście Sp. z o.o.. [dostęp 07.10.2017 r.]
  6. Rozporządzenie Rady Ministrów z 22.02.1995 r. w sprawie ustalenia granicy redy dla portów morskich w Świnoujściu i Szczecinie (Dz.U. z 1995 r., Nr 20, poz. 101)
  7. Dariusz R. Bugajski, Polsko-niemiecki spór o status wód redy w Zatoce Pomorskiej, [w:] „Prawo Morskie”, 2011, t. XXVII, s. 357–370.
  8. Port jachtowy. Ośrodek Sportu i Rekreacji „Wyspiarz”, 10.12.2007 r. [dostęp 18.10.2017 r.]
  9. Tabl. 1. Długość nabrzeży w portach morskich w 2006. W: Rocznik statystyczny gospodarki morskiej 2007. Warszawa, Szczecin: Główny Urząd Statystyczny, 2007.
  10. Tabl. 3. Obroty ładunkowe. W: Rocznik statystyczny gospodarki morskiej 2007. Warszawa, Szczecin: Główny Urząd Statystyczny, 2007.
  11. (§31, §38 ust. 4) Zarządzenie Nr 3 Dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie z dnia 26.07.2013 r. Przepisy Portowe (Dz. Urz. Woj. Zachodniopomorskiego z 2013 poz. 2932)

Oceń: Port morski Świnoujście

Średnia ocena:4.51 Liczba ocen:18